A 2012-es Nemzeti Alaptanterv (NAT) megfogalmazta digitális kompetencia fogalmát, miszerint az IKT természetének, szerepének és lehetőségeinek alapos ismeretét, illetve ennek alkalmazását jelenti a személyes és társadalmi életben, a tanulásban és a munkában, mely a következő készségeken alapul: az információ felismerése, visszakeresése, tárolása, előállítása, bemutatása, cseréje, digitális tartalomalkotás és megosztás, kommunikációs együttműködés az interneten keresztül. Az IKT nagyban segíti a kreativitást, innovációt és a kritikai gondolkodást. A tanulónak ismernie kell azonban az IKT veszélyeit és az ezek kiszűrésére való technikákat is, hogy hiteles, megbízható információkkal dolgozzanak.
http://www.budapestedu.hu/data/cms149320/MK_12_66_NAT.pdf
Manapság a legtöbb tanuló rendelkezik okostelefonnal és internet hozzáféréssel is. Fontos, hogy megmutassuk diákjainknak ezen eszközök hasznos alkalmazásait, és adjunk teret a digitális kompetencia fejlődésének is. Néhány ötlet:
- Házi feladatként internetes kutatást vagy Power Point prezentációkészítést adnék fel az adott témával kapcsolatban.
- Nyitnék egy angol és egy francia nyelvű internetes csoportot (akár Facebook csoportot), ahol idegen nyelven lenne kötelező kommunikálni és bejegyzéseket közzétenni az órai anyaghoz kapcsolódóan.
- Tanórákon, (főleg dolgozatírás előtti órákon) az interaktív tábla használatát venném igénybe, ahol játékos, a diákokat aktivitásra késztető feladatokkal ismételhetjük át a tananyagot.
A következő angol nyelvű videó jól bemutatja a mai digitális kompetencia felhasználási területeit és összehasonlítja azt a digitális kor előtti eszközökkel (fényképalbum, könyvek, kotta, CD, telefon, mindezeket tárolhatjuk ma már okostelefonon és tableten).
https://www.youtube.com/watch?v=EbKAqfZcvZ0