A közösségi oldalak, többek között a Facebook is, egyre fontosabb szerepet töltenek be az életünkben. A Facebook egyfajta kommunikációs csatornává vált, előnye, hogy könnyen kezelhető és okostelefonokról vagy táblagépekről is elérhető. Mind a szocializáció elősegítésében, mind a tanulmányokkal kapcsolatos tájékoztatásban és a tanulási célú tantárgyi integrációban egyaránt jól használható.
A Facebook egy virtuális közösségi környezet, amelynek tagjai személyes profiljuk létrehozása után információkat, képeket, videókat oszthatnak meg és azokat albumokba rendezhetik, bejelölhetik ismerőseiket, írhatnak ismerőseik üzenőfalára; üzeneteket küldhetnek; társaloghatnak; bejelölhetik magukat és ismerőseiket a képeken, videókon, bejegyzésekben; csoportokat indíthatnak és csoportokhoz csatlakozhatnak; hozzászólhatnak mások bejegyzéseihez, megosztott tartalmaihoz; megbeszélésekben, vitákban vehetnek részt; különböző alkalmazásokat, játékokat használhatnak. A Facebook személyes, szocializációs és tanulási tér is egyben. Az utóbbit szeretném bővebben kifejteni.
A kutatások alapján a közösségi oldalak oktatási keretek között történő alkalmazásának céljai tekintetében három fő irányvonal figyelhető meg:
- a szocializáció segítése, a közösségépítés, az oktatási és kulturális integráció
- a tanulmányokkal kapcsolatos tájékoztatás, információcsere, szervezés
- a tervezett, tanulási célú, tantárgyakba integrált használat
Tanárként ha Facebookot alkalmazunk diákjainkkal, célszerű egy külön, kimondottan tanári profil létrehozása. Csoportoldalt is létrehozhatunk egy osztály számára. Számos oktatási alkalmazás létezik a Facebookon, például játékok, szimulációk, teszt- és kvízkészítők, nyelvtanulásra alkalmas programok (Muñoz és Towner, 2009; Wang, Woo és Quek, 2011) melyek interaktívak, játékosak és lehetőséget adnak a tanulók közötti versengésre.
Salavuo (2008) szerint a közösségi oldalaknak több előnye is van az oktatási keretrendszerekkel szemben:
– a személyre szabhatóság, a tanulók nagyobb fokú kontrollja a felület alakításában,
– a profiloldalakon közzétett tartalmak alapján azonosítható az egyéni érdeklődés és szakértelem, erősíthetőek a közösségek, közös érdeklődés körül csoportok szervezhetők, lehetővé válik egymástól tanulni,
– rugalmasság, az igények alakíthatják a tanulásszervezést.
Véleményem szerint egy Facebook osztálycsoport hasznos lehet például egy osztálykirándulás szervezésénél, mert megszavazhatják, hova menjenek, különböző ötleteket posztolhatnak, amiket rögtön mindenki meg tud tekinteni, hozzászólhatnak, együttműködhetnek és vitázhatnak. De segítheti a tanórák előrehaladását is. Például házi feladatot rakhatunk ki az üzenőfalra, segédanyagokat küldhetünk el a tanulóknak, sőt tanulóvideókat is posztolhatunk. Én idegennyelvű hallásértési feladatot raknék fel nekik videóval és kérdésekkel, amikre a választ órán beszélnénk meg.
A felhasznált forrás ezen a linken érhető el.